Jumaat, 17 Mei 2013

KELEBIHAN TINGKATAN 6 DENGAN DIPLOMA DAN MATRIKULASI


Kebanyakan pelajar mungkin tidak menyedari beberapa kelebihan tingkatan 6 (T6) berbanding dengan program Matrikulasi dan diploma. Antaranya kos yang lebih murah jika hendak dibandingkan dengan program di IPTA ataupun swasta. Ini memandangkan pengajian di peringkat sekolah mendapat bantuan subsidi yang lebih banyak.

Malahan, sekolah yang menawarkan pengajian T6, boleh dikatakan terdapat di setiap daerah besar di seluruh negara. Di samping itu, meneruskan ke T6 tidak menuntut pelajar tinggal di asrama kerana mereka mempunyai pilihan untuk berulang-alik ke sekolah.

Selain sijil T6 diiktiraf oleh Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) untuk bekerja atau melanjutkan pendidikan ke ijaazah pertama berbanding dengan sijil Matkulasi yang tidak diktiraf oleh JPA untuk bekerja, taraf kelulusan STPM mempunyai tangga gaji yang lebih lumayan berbanding dengan SPM.

Tak dapat UPU dan Matrix?. Jangan risau, form 6 mesti dapat kan?~

Consider dahulu beberapa perkara sebelum menolak atau mengatakan 'TIDAK!' kepada Tingkatan Enam.

1. Tingkatan Enam, hanya 3 semester. Habis sem akhir, terus sambung degree kalau ada rezeki. Berbeza dengan Diploma yang korang tergila-gilakan tu (UPU), belajar 8/6 semester, habis sem terus sambung degree. Korang 3 sem je. Kan jimat masa tu?. Akhir sekali ke degree juga. Jangan tanya kami mengenai sistem pembelajaran, kerna tahun korang bermula sistem modular. Kami generasi terakhir STPM. which is korang dah xde stpm dah lepas ni. Exam tiap2 semester je.

2. Jimat. Ya!. Jimat dalam pelbagai perkara. Makan, pakai, tempat tinggal, buku dan lain-lain. Korang makan, makan kat rumah. Pakai, pakai baju sekolah je. Kalau dapat sekolah yang ada asrama, asrama murah. Kalau tak dapat, duk rumah. Lagi murah. Buku, hanya 1 kali beli je. Kalau diploma, tiap-tiap sem kene tukar buku. Tak perlu fikir pasal taraf hidup disesebuah negeri. Kalau duk kat Kelantan lagi lah kan?. Sanggup ke nak duk kat Negeri luar yang kebanyakkannya taraf hidup tinggi?.

3. Tak perlu membuat sebarang pinjaman. PTPTN, MARA atau apa pun, tak payah. Tak payah pergi berhimpun untuk mansuhkan PTPTN pun. WOHA!. Nak bayar apa lgi?. Yuran dah xde. Bayar bayaran tambahan je. Contoh yuran kelas tambahan ke, kelas malam ke ape ke. MUET je la yg kene bayar dan mmg wajib bayar. Kalau budak-budak diploma tu, buat pinjaman untuk diploma dah berapa ribu. Then further ke degree, pinjaman lagi. Korang hanya stay form 6, dan further degree, baru buat pinjaman.



Perbandingan Tingkatan 6 Dengan Diploma

Suatu Perbandingan
Tingkatan 6
Diploma
Tempoh Masa
1 tahun 6 bulan
3 tahun
Kos
Yuran Sekolah + Buku rujukan
(kurang RM 600)
Pinjaman PTPTN
Minima RM 15 ribu
Peluang ke Ijazah
2.8 ke atas akan diambil
Kouta khas oleh kerajaan disediakan
3.5 ke atas layak untuk Ijazah
Bersaing dengan pelajar STPM & Matrikulasi
Sistem pembelajaran
Peperiksaan STPM
(90 % akedemik & 10 % kokurikulum )
Sistem Semester
-          6 bulan 1 semester
-          Markah ditambah dengan kerja kursus
Tempat
Sekolah
Politeknik / IPTA / IPTS
Peluang Kerja
Dapat mohon kerja dengan STPM
Dapat memohon kerja
Populariti
X boleh tunjuk-menunjuk
Dapat tunjuk-menunjuk
Pembacaan
Perlu belajar dengan tekun & serius
Markah peperiksaan ditambah dengan kerja kursus & berkumpulan
Kebaikan
Dapat ke Ijazah dalam masa yang singkat
Dapat bekerja selepas dapat diploma
Keburukan
Jika ke Tingkatan 6 , X belajar , baik jangan,membazir masa & duit
Jika ke diploma untuk main- main & dapat pointer rendah,memalukan sahaja
Pengalaman semasa pertama kali menjejak kaki di Universiti
X bergantung kepada pensyarah sepenuhnya,
Dapat berdikari hasil pengalaman & pendedahan di Tingkatan 6
Kejutan pelajaran,sosial & budaya.Perlu menyesuaikan diri ,mengambil masa untuk berdikari dengan persekitaran Universiti




PERBANDINGAN ANTARA TINGKATAN ENAM DENGAN MATRIKULASI



TINGKATAN ENAM

MATRIKULASI

Tempoh pengajian 3 semester
Sama
Aliran sains dan kemanusiaan
Aliran sains hayat, fizikal & perakaunan
Sijil diiktiraf untuk kemasukan ke IPTA & luar negara
Sijil diiktiraf oleh universiti berkenaan sahaja ( Dalam kes khas, diiktiraf universiti awam lain & berbanding beberapa negara luar )
Kos rendah berbanding matrikulasi/diploma
Kos lebih tinggi
Sijil diiktiraf JPA untuk mendapat pekerjaan
Tidak diiktiraf oleh JPA
Setaraf A level
Kurikulum berpandukan STPM
Penghantar Bahasa Melayu
Sama
Pusat di sekolah seluruh negara
Di kampus universiti atau pusat khas (kolej/sekolah)


Serius dierah pun macam blur jew nak tulis apa. Tapi dierah boleh la rumuskan kat sini. MATRIK untuk PERANCANGAN JANGKA MASA PANJANG kalau berhajat nak sambung belajar tinggi-tinggi sampai ke puncak awan manakala UNIVERSITI UNTUK ALAM PEKERJAAN.

Bagi yang kurang berjaya, sekarang ni banyak pilihan. Kalau macam dari family berada tu, apply lah private universiti ke kata duit banyak kan..Heee.. SPA pun ada. Peluang sentiasa terbuka. Last choice STPM pun ada.Hampa jangan pandang rendah budak STPM nie,dierah pun budak STPM...So maksudnya kat sini, banyak jalan kalau nak berjaya tu.Yang penting usaha, jangan mudah putus asa tak kira la hampa study kat mna-2 pun kan yang penting usaha. Mungkin jalan yang hampa pilih tu panjang sikit, tapi tak pelah. Usaha selagi boleh. Ok!! ^_^

4 ulasan:

Fais-SKA berkata...

semuanya baik bg sy =) bab kerja pula..kalau sy majikan..msti sy ambil yg ada pgalaman @ berbakat..even dia xde dip @ deg skalipun..

Botak berkata...

sebenarnya ada saja diploma yg ditawarkan free., macam ikm dan kktm., dapat elaun sara hidup setiap bulan., habis belajar tak payah bayar., dan kalau nak sambung bachelor degree pointer 2.5 pun dah boleh., tapi persaingan sengit nasiblah kalau dapat, lepasan stpm pun macam tu jugak., walaupun boleh dapat pointer baik punye time stpm ini tak bermakna boleh senang² sambung degree.. :D

ainil fazieda berkata...

Form 6 mmg bagus , tp kena struggle lbeh kan ?

kacang berkata...

mana2 pun bagus bg sy..yg pnting minat, ada usaha & bersemangat nk timba ilmu=)